Čo všetko zahŕňa pojem hip-hop?
Zatiaľ, čo sa na západnom pobreží rozvíjalo veselé, zábavne, ale stále cool Electric boogaloo a Locking (West Coast). Na východnom (East coast) pobreží v New Yorku hlavne v Bronxe, Harleme a Brooklyne bol populárny break dance. Neexistoval youtube, facebook a internet bol v plienkach. Čiže nové pohyby a tanečné triky sa dostávali do povedomia ľudí živími stretmi tanečných skupín a gangov. Pohyby boli tajné a keď niekto vymyslel nový pohyb, často krát od neho záležalo, či vyhrajú súboj alebo nie. Každý deň bol plný prekvapení, s čím prichádza ten druhý. Preto boli tanečníci aj takí dobrí v tej dobe. Vymýšľali nové pohyby, neustále tvorili a ich kreativita vybuchla do výšin. Dnešní mladí ľudia si stiahnu pár videí, odkopírujú ostatných z Youtube a tým to končí. Naučia sa demá a choreografie sú ako cvičené opice. Ak sa chce skutočný tanečník naozaj vyvíjať musí na tvrdých základoch začať budovať svoj vlastný štýl. Kde prejaví svoju osobnosť, pocity a vnútro cez pohyb. Táto cesta ej mnohokrát dlhá a kľukatá, dôležité je mať zvládnuté všetky základné pohyby a sa nevzdávať. Viete si potom predstaviť ako dopadlo stretnutie východu so západom? Náročnosť ich štýlov bola rovnocenná a postupne sa začali ovplyvňovať a prelínať. Aby mohli na breajkovú výzvu reagovať potrebovali brejkdancera prípadne inú akrobaciu, ale často krát jeden tanečník tancoval Electric boogaloo a ten ďalší proti nemu Locking. Celá komunita bola spolu, jednotná. Nerozdeľovali sa, že ty si taký, onaký ty nerobíš “zem” tak k nám nepatríš. Hip hop ako tanec alebo hudobný štýl vtedy neexistoval. Hip hop je všeobecný pojem celej pouličnej kultúry. Názov je odvodený z pohybu, kde “hip” sú bedrá a “hop” znamená skákať-hýbať sa. Čiže skákajúce bedrá. Pod tento materský pojem patrilo Electric Boogaloo, Locking, Waacking, Break-dance, všeobecne každý pouličný typ tanca. Na to potrebovali tanečníci hudbu, takže sem patria DJ – ten, čo jazdí na diskoch (disc jockey), scratcheri (skrečujú s platňami), MC (Master of ceremonies) je zábavač, moderátor a rapper v jednom. Je to novodobý básnik. Pod pojmom Hip hop si treba predstaviť aj Grafity, teda nástenné maľby.
Hudba
Klasický old school hip hop prinášal povznášajúce témy na povzbudenie ľudstva, alebo jednoducho reflektoval na aktuálnu situáciu doby. Dobým príkladom sú interpreti ako Afrika Bambataa, Egyptian Lover, Ice-T, Grand Master Flash. … Zo zásady bola väčšina songov tanečná s dobrým beatom. Hudbu v tej dobe ovplyvnil dosť aj štýl electro funk, ktorého prívržencom bol napr. Paul Hardcastle. Súčasná hip hopová scéna sa s old school hip hopom ani porovnať nedá. Ukazuje sa samé násilie, drogy, peniaze, sex a skazenú spoločnosť. A samozrejme dehonestovanie celej negroidnej rasy, pretože sú to černosi, a latinoameričania, portorikánci, ktorí stoja za vznikom celej kultúry. No nebolo to tak, vždy. S plánovaným rozšírením drog v 80-tych rokoch a vytvorením takzvanej “crack generation” sa začali mafiáni a gangstri pretransformovávať ešte aj na rapperov. Svoje skilly a zručnosti z vedenia gangov preniesli do show businessu a pozakladali si svoje hudobné vydavateľstvá. Systém riadenia už bol zabehnutý zo svojich kartelov. S nástupom MTV, prvej čisto hudobnej televízie, si ľudia ktorí ovládajú svet a systém uvedomili, aká je to úžasná metóda na zmanipulovanie masy. Televízia, videoklipy, kde vystupujú pseudo idoly v drahých šatách, so zbraňami, vrecká plné peňazí a huby prázdnych slov a drog. Toto bol image, ktorý podsúvali najviac ovplyvniteľnému publiku predovšetkým chudobným tínedžerom. Ktorí si naivne mysleli, že jediná možnosť ako vyrásť z getta je začať dealovať drogy. Oni presne vedeli, čo robia. Vydržalo to až do dnes. Preto súčasný hip hop je úplný odpad, ktorý pláva v mainstreame Popu. Česť výnimkám, kto pokračoval v tvorení zmysluplnej huby ako napr. Tupac. V našom regióne sú to umelci, ktorí robia “conscious hip-hop” uvedomelý hip-hop, ľudia ako Revolta, Civil, Lafre, Suvereno, Majk Spirit. Novodobí nosiči dobrých správ, poslovia, ktorí nás vracajú do reality.
Rap a street-dance
Kadencované, rytmické rozprávanie známe pod pojmom rapovanie, s jemným sexuálnym podtónom, priniesol perfektný základ pre tanec, ktorý bol rýchly, svižný a zamotaný. Rap je štruktúrovaný aby hral rýchlo, striedajú sa v ňom rôzne rytmy, niekedy ide do beatu a inokedy zase mimo. Dával ľuďom pocit, že sme tu všetci spolu a bavíme sa. Výroky ako “hej hou, everybody says ho, we rock the house” vytváral komunikáciu medzu publikom a spevákom, striedanie sa. To isté platí aj v pouličnom tanci, tam sa tiež tanečníci striedajú. Mhono krát sa v oldschool-hip hope priamo spieva o tanečných prvkoch a štýloch, kde rapper priamo vyzýva poslucháčov aby tancovali onen, či iný tanec, vymenovávaním tanečných prvkov. Rap a tanec ulice boli vždy prepojené.